envelope יצירת קשר
משפחה

שוכרים בדירה שעוברת תמ"א 38? אלה כל האפשרויות שלכם

שוכרים בדירה אשר עוברת תהליך תמ"א 38, עלולים למצוא את עצמם במצב מבלבל. מצד אחד הם צריכים לכבד את החוזה שנחתם מול בעל הדירה, ומצד שני איכות חייהם יורדת משמעותית כתוצאה מעבודות הבנייה.
אנחנו פה כדי להאיר את כל האפשרויות החוקיות שעומדות בפני שוכרי הדירות בבניין בו מתבצעות עבודות תמ"א 38.

מה אומר החוק?

כשמדובר על תמ"א 38, הרגולטור הישראלי לא עושה הבחנה בין דיירים קבועים לדיירים זמניים. כלומר, אין חוק שמעניק פיצוי או הקלות לדיירים ששוכנים בדירה בזמן ביצוע העבודות, גם אם לא יזכו ליהנות מתוצאות הפרויקט. זו הסיבה ששוכרים רבים מעדיפים לעבור דירה בזמן עבודות תמ"א 38 בבניינם.

מה חשוב לדעת לפני שעוזבים את הדירה?

מעבר דירה כתוצאה מעבודות תמ"א 38 הוא פתרון שהולך ונעשה יותר ויותר נפוץ, וזאת מפני שבלא מעט מקרים זהו הפתרון היחיד שמאפשר לשוכרים איכות חיים תקינה. לעיתים עזיבת הדירה לפני תום החוזה עלולה לגרור קנס גבוה, או אפילו דרישה לשלם על שארית החודשים הנותרים. לכן לפני הודעה לבעל הבית על עזיבה, מומלץ להתייעץ עם עורך דין שמתמחה בתחום, להראות לו את חוזה הדירה ולהבין את כל ההשלכות.

כיצד אפשר לחסוך בהוצאות העזיבה?

במידה ונקלעתם להתחייבויות כלכליות מול בעל הדירה, ובמידה וחוזה השכירות עליו חתמתם מאפשר זאת, אתם יכולים לנסות להשכיר את הדירה לשוכרים אחרים. תוכלו לפרסם את הדירה להשכרה ולמצוא דיירי משנה אשר יחליפו אתכם ויישאו בחלק מתשלום שכר הדירה. בנוסף, בפינוי הדירה, ישנן חברות שמעניקות פינוי חינמי תמורת חפצים ישנים שאין לכם בהם עוד צורך. שירות "פינוי דירה" יכולה להיות אופציה משתלמת לדיירים שעוזבים את דירתם ורוצים לחסוך בעלויות.

מה אפשר לעשות אם בכל זאת רוצים להישאר בדירה?

במידה והדירה שאתם שוכרים מיועדת לעבור תכנית תמ"א, אתם יכולים לפנות לבעל הדירה ולטעון שבחוזה השכירות לא חתמתם על כניסה לדירה שאינה ראויה למגורים (במהלך השיפוצים). כדאי לפנות לבעל הדירה כשיש לכם הצעות וחלופות משלכם למצב הקיים. להלן שתי הצעות שיכולות לעזור לכם להגיע עם בעל הדירה לעמק השווה:

  1. הורדת תשלום שכר הדירה בתקופת העבודות - פתרון שישתלם גם לשוכרים וגם למשכירים. אמנם בעל הדירה יחווה ירידה בהכנסות מדירתו, אך במצב הנוכחי של הבניין יהיה לו קשה למצוא דיירים חלופיים, ובמידה והשוכר יחליט לעזוב ההפסדים של בעל הדירה עלולים להיות גדולים יותר. לכן יעדיף לקבל הכנסה בטוחה וקבועה גם אם היא נמוכה ממה שהיה רגיל לקבל עד כה. ברוב המקרים אפשר להגיע להסכמה על מחיר חדש שמקובל על שני הצדדים.

  2. אי העלאה של שכר הדירה לאחר השיפוץ - פתרון שמאפשר לבעל הדירה לקבל את מלוא שכר הדירה בזמן השיפוצים, אך מבטיח שגם השוכרים ייהנו מהשיפוץ, ללא עליה בשכר הדירה שהם משלמים. כך שני הצדדים מרוויחים, בעל הדירה אינו מפסיד כסף על תקופת השיפוץ, ולשוכרים הבטחה לשכירות ארוכת טווח בשכ"ד קבוע ועלייה באיכות החיים.

 

המאמר נכתב על ידי יונתן ישראל , מנכ"ל משותף חברת יתד התחדשות עירונית

 

יצירת קשר חיוג מהיר